
Auto van de zaak wordt fors duurder: dit staat werkgevers te wachten
Het kabinet wil vanaf 2027 een stevige extra heffing invoeren op auto’s van de zaak die CO₂ uitstoten. Deze maatregel, aangekondigd op 25 april 2025 in de Fiscale Beleids- en Uitvoeringsagenda 2025, is gericht op het verder stimuleren van elektrisch rijden. De maatregel is nog niet definitief. Deze wordt opgenomen in het Belastingplan 2026 dat op Prinsjesdag 2025 aan de Tweede Kamer wordt gepresenteerd. Daarna moeten de Tweede en Eerste Kamer nog instemmen met de maatregel.
Alleen nog elektrische auto’s zonder extra heffing
Het kabinet heeft als doelstelling dat vanaf 2027 alleen nog elektrische auto’s ter beschikking worden gesteld aan werknemers die deze auto’s ook privé gebruiken. De werkgever moet een eindheffing van 52% aan loonbelasting betalen over de bijtelling voor de auto van de zaak met uitstoot. Het gaat om nieuwe auto’s met een datum van eerste tenaamstelling vanaf 2027.
Rekenvoorbeeld:
Bij een auto met een cataloguswaarde van € 50.000 bedraagt de heffing 52% over 22% van de cataloguswaarde van de auto inclusief btw en bpm:
52% x (22% x € 50.000) = € 5.720 per jaar.
Daarnaast moet de werknemer gewoon zelf nog de bijtelling betalen voor het privégebruik. De eindheffing moet maandelijks op de aangifte loonbelasting door de werkgever worden voldaan.
De eindheffing geldt voor alle werkgevers, ook voor BV’s die een auto aan haar dga ter beschikking stellen. Voor zzp’ers met een eenmanszaak geldt de regeling niet.
Uitzonderingen en extra aandachtspunten
- Geldt alleen voor auto’s met een CO₂ uitstoot van meer dan 0.
- Niet van toepassing als de auto niet privé wordt gebruikt (wat aangetoond wordt met kilometeradministratie).
- Het kabinet onderzoekt ook of de youngtimerregeling moet worden aangepast.
Motorrijtuigenbelasting: voordeel elektrische auto’s neemt af
De motorrijtuigenbelasting is gebaseerd op het gewicht van een auto. Elektrische auto’s wegen gemiddeld veel meer dan een vergelijkbare brandstofauto. Om te voorkomen dat de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s veel hoger is dan voor fossiele brandstofauto’s is er een gewichtscorrectie van 40% aangekondigd door het vorige kabinet. Deze wordt vanaf 2026 afgebouwd.
Op Prinsjesdag 2024 is deze correctie beperkt tot 25% en tot een jaar korter (namelijk tot 2029 in plaats van 2030). Nu wordt het voorstel gedaan de korting over de jaren 2026 tot en met 2028 op 30% te stellen en vanaf 2029 op 25%.
Hierdoor worden met name kleinere auto’s veel duurder in de wegenbelasting dan vergelijkbare benzineauto’s.
Wat kunt u als werkgever nu doen?
Neem de aangekondigde maatregelen tijdig mee in uw wagenparkplanning. Overweeg of het loont om al eerder volledig elektrisch te rijden.
En wordt de auto van de zaak u nu te duur? Denk dan eens aan de fiets van de zaak. En laat het nu toevallig vandaag net de “Fiets naar je Werk dag” zijn, komt dat even goed uit!
Heeft u vragen over wat deze plannen voor uw organisatie betekenen? Neem dan contact met ons op. We denken graag mee.